Bejelentkezés

Logó

Adja meg e-mail címét és jelszavát!


Mégse

Jelszó megváltoztatása

Bejelentkezési segédlet

Kérjük, itt adja meg e-mail címét, hogy el tudjuk küldeni a szükséges linket, mellyel jelszava megadása nélkül, rögtön bejelentkezhet weboldalunkra!



Mégse

Kereső

 Dokumentumok közt nem keres!


Bemutatkozás
About us


Profilom

Profil szerkesztése Jelszó módosítása

Kijelentkezés

Nemzetközi kapcsolatok

 

Iskolánk fennállása óta folyamatosan építjük nemzetközi kapcsolatainkat: Belgium, Izland, Lengyelország, Anglia, Norvégia, Svédország, Németország, Portugália mind olyan országok, ahol diákjaink már többször megfordultak különböző programjaink keretében.

Külföldi kapcsolataink három nagy csoportra bonthatóak annak alapján, milyen forrásból nyerünk rájuk támogatást, illetve milyen célokat valósítunk meg egy-egy külföldi út folyamán.

Az Európai Unió által meghirdetett Life Long Learning program keretében folyamatosan pályázunk Comenius Iskolai Együttműködések kategóriában nemzetközi diákcserék megvalósítására, illetve a Leonardo da Vinci (szakképzési projekteket támogató) programban külföldi szállodai gyakorlatok megvalósítására. Fentieken kívül egyéb, saját kezdeményezésű, külföldi kapcsolattal is büszkélkedhetünk.

ERASMUS +

Nemzetközi iskolai együttműködéseink a jelenleg zajló 2014 -2020-as Európai Uniós költségvetési ciklusban új néven, Erasmus + program néven futnak.

Iskolánk a 2015/2017-es pályázási ciklusban támogatást nyert a KA-1 –es (tanárok mobilitása) és a KA-2 –es (diákok mobilitása) programban egyaránt. A KA-1-es pályázat célja az oktatásban, képzésben és ifjúsági területen dolgozók szakmai fejlődésének támogatása a tanítás, képzés és ifjúsági munka minőségének fejlesztése és megújítása érdekében. Kollégáink többségében 2016 nyarán fognak részt venni különféle továbbképzésekben számos EU tagállamban. Utazásaik eredményeiről és eseményeiről itt olvashatnak majd tájékoztatást.

A KA-2-es pályázattípus diákok mobilitását támogatja. Oldalunkon szeretnénk folyamatos tájékoztatás nyújtani jelenlegi, három éves – 2015-2018 - között zajló projektünkről, melynek címe: ’T.E.A.M. – Together Everybody Achieves More’(Csapatban – Együtt Mindannyian Többet Érünk) és 5 EU tagállam; - Németország, Belgium, Skócia, Észtország és Magyarország – együttműködésében zajlik. 

A program során foglakozni fogunk a külföldön való tanulás és munkavállalás gyakorlati kérdéseivel, a migrációval és a befogadással, gondolatokat és megoldási javaslatokat gyűjtünk egy olyan iskolaépület megtervezéséhez, amely a diákok számára a szokásosnál élhetőbb teret nyújt, sőt megpróbálunk megtervezni és megépíteni egy kisméretű energiatermelő szélkereket, amelyet a német iskola területén állítunk fel. Azaz, sokféle módon megpróbáljuk bebizonyítani, hogy együtt többet érhetünk el!

Nemzetközi együttműködésünknek egy német iskola, a Baden- Württemberg tartományban található Schelklingen-ben működő Urspringschule a koordinátora. Kapcsolatunk 1997 óta folyamatos. Ők gondozzák a projektek közös honlapját is, amely a http://comenius.urspringschule.de. webcímen érhető el. A jelenlegi programunkban azonban új elemként szerepel egy blog is, ahol a programban résztvevő diákok osztják meg gondolataikat, fotóikat, beszámolóikat minden érdeklődővel; részben a projekt munkanyelvén, azaz angolul, de magyarul is.

 

Mivel iskolánkban nagy hagyománya van a nemzetközi projektekben való részvételnek; a korábban futó programokról Comenius, illetve a szakképzés esetében, Leonardo címszó alatt találhatnak részletes információkat, beszámolókat és némi ízelítőt is a projektmunkák folyamatáról és eredményeiről honlapunkon.


Projektmunkák és beszámolók 

Tovább >>


Comenius

Nemzetközi iskolai együttműködéseink a Comenius program keretében

A Xántus János Gyakorló Középiskola már régóta részt vesz az Európai Unió Comenius Iskolai Együttműködések programjában. E program célja, hogy közösen megtervezett projektek során a diákok nemzetközi környezetbe kerülve, közös feladatok együttes megoldása során a gyakorlatban éljék át mindazt, amit az „európaiság” szó jelenhet. Comenius projektjeink célja európai középiskolák és a Xántus János Gyakorló Középiskola közötti szoros és tartalmas együttműködés kialakítása, rendszeres személyes kapcsolat megteremtése a diákok és tanárok között, tanár- és diákcserék lebonyolítása, az eltérő nemzeti sajátosságok, gondolkodásmód, oktatási rendszerek felfedezése. Célunk továbbá, hogy partnereinkkel (és rajtuk keresztül egész Európával) megismertessük hazánkat, nevezetességeinket, kulturális és szellemi örökségünket. Szeretnénk, ha diákjaink nyelvi képességei a projektek segítségével fejlődnének.

A Comenius Iskolai Együttműködések rendszerében három vagy annál több oktatási intézmény együttesen pályázik támogatásra. A pályázatok elbírálása két körben történik, először EU, majd nemzeti szinten, így előfordulhat, hogy egy pályázó iskola ez utóbbi szinten nem kapja meg a támogatást, vagy nem kíván részt venni a következő programban. Ez magyarázza azt, hogy noha az elmúlt 15 év során számos iskolával volt alkalmunk közösen dolgozni, az egyes projektek résztvevői nem azonosak.

Első sikeres projektünk az 1998-2001-es időszakban zajlott a német Urspringschule-val, amely azóta is koordinátora közös csapatunknak, és egy angliai iskolával „European Cultural Panorama" címmel, majd 2002-2005 között következett a „Water, the Essence of Life” projekt, immár 8 intézmény - az előbbiek mellett egy svéd, egy izlandi, egy román - erdélyi, egy belga és egy portugál iskola – együttműködésében. Témánk a víz jelentőségét vizsgálta környezetvédelmi, kulturális, művészeti és tudományos oldalról is. A „The Future inOur Hands" című harmadik pályázatunk 2005 és 2008 között ismét nyolc ország közös tevékenységét jelentette, egy kicsit más összeállításban, a romániai magyar iskola helyébe egy lengyel iskola lépett. A projekt az gazdaság egyes szektorai és a környezet kapcsolatát vizsgálta.

A sorban negyedik Comenius projektünk 2008-2010 között zajlott:
Make a Difference - European Footprint on Our World" címmel. A koordinátor Németország mellett Magyarország, Belgium, Anglia, Norvégia és Olaszország vett részt a projektben, melynek célja az volt, hogy a résztvevő iskolák tanulóinak figyelmét felhívja a széndioxid kibocsátás környezetromboló következményeire, tudatosítsa a diákokban személyes felelősségüket ebben a kérdésben és lehetőségeket, módszereket mutasson meg, ismertessen fel a tanulókkal, amelyekkel egyéni és iskolai szinten is csökkenthető ez a fajta környezetszennyezés.

2010 – 2012 között „Common Roots – Common Future” címmel zajló projektünk fókuszpontja a közös gyökerekből egy közös jövő felé növekvő európai állampolgárság gondolata volt. A projekt során történelmi, nyelvészeti, irodalmi, földrajzi, néprajzi-gasztronómiai szempontból vizsgáltuk, hogy mit is jelenthet a közös múlt, és megnéztük, hogy mit jelenthet a közös jövő az EU államaiban politikai, szociális, kulturális és emberi jogi szempontból. Ebben a projektben Anglia és Olaszország helyett Skócia és Bulgária, valamint régi-új tagként, Izland vett részt.

Ez utóbbi két projektünk számos közös eredményét megtekinthetik honlapunkon. Csapatunknak van egy közös honlapja is; http://comenius.urspringschule.de. Itt további anyagokat találhatnak korábbi és jelenlegi projektjeinkről.

Sikeres pályázatunknak köszönhetően 2012-14 között is részt veszünk a programban. Az új projekt címe: „Dwindling Resources – Growing Challenges”, a téma a fogyatkozó erőforrások által felvetett új kihívásokkal foglalkozik. A közös munka hamarosan elkezdődik!

Dwindling Resources - Growing Challenges 2012-2014

Tovább »

Common Roots - Common Future 2010-2012

Tovább »

Make a Difference - European Footprint on Our World 2008-2010

Tovább »

Leonardo

Szállodai gyakorlat Stockholmban

Leonardo da Vinci szakképzési projektek

Iskolánk már hosszú ideje szeretett volna diákjaink részére külföldi szállodai gyakorlatot biztosítani, amikor 2005-ben végre elérkezett a lehetőség: az Európai Unió Leonardo da Vinci programjának köszönhetően támogatást nyertünk a „Szállodai gyakorlat Stockholmban" című pályázatunk megvalósításához. Az első - hihetetlenül sikeres - pályázatot azóta két másik követte (2006 és 2008), és így már 36 diákunk mondhatja el magáról, hogy kötelező nyári gyakorlatát külföldön tölthette el.

A projektben résztvevő partnerek: Xántus János Idegenforgalmi Gyakorló Középiskola mint küldőintézmény, Tibble Gymnasium (Svédország) mint közvetítő partner (általános szakiskola, ahol különböző specializációkat - köztük turizmust is - tanulhatnak a diákok), és a fogadóintézmények: Hotel Scandic Infra City, Hotel Scandic Alvik, Hotel Scandic Star Sollentuna, Hotel Scandic Täby, Hotel Scandic Upplands Vasby, Central Hotel, Columbus Hotell, melyek közül két szálloda háromcsillagos, négy négycsillagos, illetve egy ötcsillagos.

Az utazást követő első napokon minden évben végiglátogatjuk a szállodákat. Minden tanulónk megismerkedik leendő munkahelyével. Valamennyi hotelben szakmai körbevezetést kapunk, mely lehetővé teszi egymás munkahelyeinek megismerését, valamint a munkába vezető útvonal memorizálását. A munkahelyek igazán segítőkészen alakítják ki tanulóink munkabeosztását: tanulóink naponta kb. 6-7 órát dolgoznak reggeli kezdéssel, így délutánra közös programokat tudunk szervezni. A hétvégék teljesen szabadok, ilyenkor tudunk egész napos kirándulásokra menni. A gyakorlat folyamán minden tanuló betekintést nyer a szálloda különböző területeinek működésébe, kipróbálhatják magukat a house-keepingen (szobaasszonyi teendők: ágyazás, takarítás, szemétkezelés, minibár-feltöltés), az étkeztetésnél és a konyhában (svédasztalos reggeliztetés, terítés, pultok feltöltése, asztalok leszedése, takarítás, díszítés, étel előkészítés, egyszerűbb ételek elkészítése), valamint tanulmányozhatják a Front Desk, a recepció működését. Bár ide szükséges feltétel a svéd nyelvtudás, mégis akadt egy olyan hotel, ahol diákjaink huzamosabb ideig itt dolgozhattak, kitanulhatták a foglalási rendszer működését is. Akadnak tanulók, akik a konferencia részlegen is tevékenykedhetnek.

A szállodai gyakorlaton kívüli, pihenésre kapott időbe mindig beütemeztünk néhány, a turizmushoz kapcsolódó feladatot: Tibble Gymnasiumban Magyarországot bemutató estet tartottunk népszerűsítve hazánkat a turisztikai desztinációk között. Diákjaink szabadidejükben az itthoni turizmusórákon előkészített kérdőíveket töltették ki stockholmi lakosokkal. Ebben a közvélemény-kutatásban a svédek utazási szokásaira, valamint Magyarország imázsára kérdezünk rá, s az elemzést a kérdőívek birtokában itthon végeztük el. Volt olyan év, amikor a gyerekek a magyar és svéd skanzeneket hasonlították össze, vagy beszámolót készítettek arról, milyen is egy „úszó hotel".

A több mint három hét alatt keresztül-kasul bejárjuk Stockholmot: megismerjük turisztikai attrakcióit, épületeit, varázslatos kis szigeteit, világhírű múzeumait és lüktető kulturális életét. Hétvégén kirándulunk Sandhamnra, Birkára, Sigtunába, Ulriksdalba, valamint a Baltikum legnagyobb óceánjáróján Finnországig is elhajózunk. A svéd partneriskola diákjai minden évben színes programokat szerveztek nekünk a welcome party-tól a hajókirándulásig.

A nyári gyakorlatot iskolánk elfogadja kötelező nyári gyakorlatként. A tanulók Europass Mobilitás Igazolványt kapnak a gyakorlat elismeréseként. Több diákunk szerint ez a gyakorlat meggyőzte őket arról, hogy külföldön dolgozni jó dolog, sokan már most újra belevágnának egy hasonló projektbe. Tanulóink a gyakorlat alatt mindvégig angolul kommunikálnak, amely magabiztosabbá teszi verbális nyelvhasználatukat, bővíti szókincsüket. A szállodaiparban használatos kifejezéseket egy háromnyelvű svéd-angol-magyar szótárban gyűjtötték össze. Leendő turizmus szakemberekként a gyerekek megtanulják a „szakmai alázat" alapjait, alkalmuk nyílik kitartásuk, állóképességük fejlesztésére: mindannyian életük első igazi munkahelyével találkoznak. A szállodai mentorok beszámolói szerint a gyakorlat végére magabiztos, önálló munkára képes kollégákká válnak az első héten még megszeppent, csendes, néha ügyetlen diákok. Tanulóink új technológiákat figyelhetnek meg (pl. szelektív hulladékgyűjtés skandináv módra), érdekes üzletpolitikákkal, filozófiákkal ismerkedhetnek. Nem kis feladat egyedül gazdálkodni a megélhetésre kapott összeggel, bevásárolni, főzni, mosni, takarítani, önmagukért felelni, figyelni a pontos munkába érkezésre, a társakra, kollégákra. A szállodaismeret órákon - a szaktanár elmondása szerint - a kint járt diákok tudása meghaladja társaikét, könnyebben tanulnak, mert a szakmát angolul gyakorolhatták Svédországban.

A szállodák életével alaposabban megismerkedve a diákok betekintést nyerhettek a gazdasági szférába, a hotelmenedzsmentbe, a mindennapi feladatok megoldásába, problémakörök kezelésébe. Hazaérkezvén nagyobb rálátással rendelkeznek a világra. Az Europass Mobilitási Igazolvány révén határozott előnyhöz juthatnak diákjaink más Uniós országban való továbbtanulásnál, munkavállalásnál.

A summary of our project "Vocational Training in Stockholm"

We had long had the intention to organise vocational training for our students in an English-speaking country.

By now we can be proud of having fulfilled our ambition: in the past four years we realised three successful and memorable projects with the help of the Leonardo Mobility support provided by the European Union.

Our school is a bilingual secondary school (Xántus János Secondary School) providing vocational training in the field of tourism and catering including the hotel industry. Our pedagogical programme includes a compulsory vocational training which students fulfil in hotels after finishing grade 11. This latter part of our educational programme in the past four years was realized in Stockholm hotels for 12 worthy students each year who had to demonstrate their aptness in a series of tests before the trip, and were selected according to set criteria. In the project we appear as the co-ordinating institution responsible for the preparation of students, for administrative tasks, signing contracts, keeping deadlines, maintaining daily contact with partner institutions and parents. Throughout the whole period of the practical training a regular monitoring activity is carried out involving mentors at the hotels, the co-ordinating teacher at our partner school, Tibble Gymnasium and the Hungarian tutor (the project co-ordinator teacher who travels to Sweden with the students).

Our partner institution, Tibble Gymnasium had two successful Leonardo projects of the same kind over the past years as a result of which they knew exactly what was expected from them in terms of acting as a partner institution. Tibble Gymnasium searched out hotels that suited the expectations of our school and maintained close contact with them acting as a mediator between the hotels and us.

The hotels our students are placed in are all situated in Stockholm, two of them in the inner city, the rest a bit further out. Two of them bear three stars, the others are four- and five-star hotels. On our first days in Stockholm all the students are introduced in all the hotels as we want them to get to know the workplaces of their piers. We must make mention of the fact that all the hotels are always extremely helpful to harmonize the schedules of the pairs of students so that we can have weekday late afternoons and the whole weekend free for ourselves as a group. Students work 6-7 hours daily, they start in the morning and finish early in the afternoon.

During the work experience our students are familiarized with several sectors of the hotel: they can try themselves in the House Keeping (making beds, cleaning rooms and bathrooms, emptying bins, refilling mini bars), in the breakfast and restaurant area (buffet breakfast duties, laying tables, cleaning tables, decoration, preparation and light cooking) and have the chance to discover the reception area, the Front Desk. However, for being thoroughly involved in the workings of the latter one should have a good command of the Swedish language. Still, there is one hotel that is happy to have our students even in this sector teaching them how to handle the computerised reservation system. There are some students who are asked to spend some days in the conference sector as well.

In their free time - apart from resting - students carry out activities related to tourism: they give a presentation on Hungary to those wishing to know more about our country; conduct a survey among Swedish people on their travelling habits and the image of Hungary as perceived by them. The group discover Stockholm bit by bit with its world-famous museums, colourful cultural life, Viking traditions and fabulous art. They collect postcards, pictures, leaflets, brochures that can be used at tourism lessons back in Hungary. Students also have the opportunity to sail out to the archipelago and the Baltic Sea on a 12-storey cruiser where a guide accompanies them explaining about the giant "moving hotel". This is an extraordinary experience for students of hotel studies. The students from Tibble Gymnasium are always happy to act as hosts to our students. It is partly thank to their organizational skills that Stockholm is considered as "one of the friendliest places in the world" by many of our students (for example the Welcome Party is just unforgettable).

The summer practice in Stockholm is officially acknowledged by our school. Students are given Europasses in recognition of their work abroad. According to many of them this first work experience in a foreign country has convinced them that working abroad is something many would like to do again in the near future. Throughout the whole period our students use English most of the time, which turns them into confident speakers and extend their professional as well as everyday vocabulary. As would-be hotel experts students can learn basic behaviour patterns, the right attitude towards guests, and their own limits at their first ever workplace in their lives. According to their mentors students go through a remarkable development: the first quiet, occasionally clumsy trainees become conscious, independent, reliable colleagues. The trainees now have an insight into new technologies (selective waste collection, environment-conscious thinking), are aware of various business policies, philosophies. This vocational training makes them discover the joy and pride of being able to look after themselves: they are responsible for their own budget, for washing, cooking, shopping every day. Students usually also demonstrate a considerable improvement in their team-work abilities. At the hotel management lessons the students who have been to Stockholm do better and can learn easily due to the intensive practice they had in English.
 

2010

Tovább »

2008

Tovább »